Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας κατά τον 21ο αιώνα, ώθησε τους περισσότερους από εμάς να αντικαταστήσουμε τα παλαιάς τεχνολογίας κινητά μας τηλέφωνα, με τα καινούργιας τεχνολογίας «έξυπνα τηλέφωνα» ή αλλιώς “smart phones”. Κινητά τηλέφωνα που στις λειτουργίες τους θυμίζουν περισσότερο ηλεκτρονικό υπολογιστή, παρά μια απλή τηλεφωνική συσκευή που πραγματοποιεί και λαμβάνει κλήσεις. Αυτή η πληθώρα των νέων δυνατοτήτων που μας προσφέρουν τα “smart phones” έφερε ως άμεση συνέπεια την ανάπτυξη επιμέρους εφαρμογών που ο χρήστης μπορεί εύκολα να ενσωματώσει στο κινητό του τηλέφωνο, άλλοτε επί πληρωμή και άλλοτε δωρεάν, κάνοντας μια απλή λήψη και εγκατάσταση με τη χρήση του διαδικτύου.
Το Instagram λοιπόν είναι μία τέτοια δημοφιλής δωρεάν εφαρμογή, που παράλληλα όμως θα μπορούσε να θεωρηθεί και ως υπηρεσία κοινωνικής δικτύωσης. Δημιουργήθηκε τον Οκτώβριο του 2010 από δύο απόφοιτους του Πανεπιστημίου του Stanford και το 2012 πουλήθηκε στο Facebook έναντι του ποσού του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων.
Αυτό που την χαρακτηρίζει είναι ότι επιτρέπει τη λήψη, την επεξεργασία και το διαμοιρασμό φωτογραφιών και βίντεο, χωρίς όμως να υπάρχουν οι λεγόμενες «φιλίες» μεταξύ των χρηστών, όπως μας είναι γνωστές από το π.χ.facebook. Αντιθέτως εδώ υπάρχουν οι λεγόμενοι «ακόλουθοι» (followers) οι οποίοι απαρτίζουν επιλεγμένες ομάδες ατόμων, συνδεδεμένων μεταξύ τους με τη λειτουργία “follow”, που ενημερώνονται και ενημερώνουν για τις νέες φωτογραφίες που ανεβάζουν, σχολιάζουν και δηλώνουν ότι τους αρέσει κάποια ανάρτηση. Ο κάθε χρήστης δύναται να γίνει ακόλουθος κάποιου άλλου χρήστη ή και να αποκλείσει κάποιον δικό του ακόλουθο. Οι ακόλουθοι ενημερώνονται μεταξύ τους για τις αναρτήσεις που ο καθένας πραγματοποιεί κι έτσι δημιουργείτε μία μεταξύ τους σχέση.
Κάθε χρήστης δημιουργεί ένα προσωπικό προφίλ που απαρτίζεται από κάποιες προσωπικές πληροφορίες όπως είναι π.χ. μια φωτογραφία προφίλ, το ονοματεπώνυμο του, κάποιο σύνδεσμο προς κάποια ιστοσελίδα ή ακόμα και το βιογραφικό του σημείωμα. Η χρήση της εφαρμογής από το κινητό τηλέφωνο, επιτρέπει την άμεση λήψη φωτογραφίας ή σύντομου βίντεο (έως 15 δευτερόλεπτα) με τη χρήση της ενσωματωμένης στο κινητό κάμερας και την ανάρτηση στο Instagram. Μετά, εφόσον το επιθυμεί, παρέχεται επίσης η δυνατότητα να επεξεργαστεί οπτικά την εικόνα, να προσθέσει περιγραφή και τοποθεσία, να επισημάνει άλλους χρήστες (tag) και να την κοινοποιήσει απευθείας στο Facebook, στο Flickr, στο Twitter, στο Tumblr και στο Foursquare.
Το Instagram, όπως κάθε σοβαρή κοινωνική εφαρμογή, θέτει στους όρους χρήσης της και κάποιους κανόνες όπως για παράδειγμα απαγορεύονται οι χρήστες κάτω των 13 ετών, απαγορεύεται η ανάρτηση πορνογραφικού υλικού, απαγορεύεται η ανάρτηση βίαιου υλικού κ.α. Αυτό προσδίδει στην εφαρμογή ένα κύρος και της επιτρέπει να γίνει ακόμα κι ένα επαγγελματικό εργαλείο για όποιον την χρησιμοποιήσει με έξυπνο τρόπο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ένας 19χρονος του τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών, ο Πέτρος Καμινιώτης. Ο νέος αυτός φωτογράφησε και ανέβασε στο προφίλ του στο Instagram τα Playmobil που ίδιος ντύνει ως Καραγκούνες. Προς έκπληξη πολλών, πιθανόν και του ίδιου, το προφίλ του κατέλαβε πριν από μερικούς μήνες την πρώτη θέση στην κατηγορία τέχνη στο διεθνές αντρικό περιοδικό GQ, ανάμεσα σε 50 προφίλ από όλο τον κόσμο.
Πηγή φωτογραφίας: http://www.vice.com/gr/read/o-petros-ntunei-ta-playmobil-karagkounes