Η σημερινή κατάσταση στην ελληνική αγορά φαρμάκων, με δραματικές μειώσεις τιμών, με clawbacks και rebates, οδηγεί τις φαρμακευτικές εταιρείες, που επιλέγουν να συνεχίσουν να επιχειρούν στην Ελληνική αγορά, σε αναδιάρθρωση του χαρτοφυλακίου προϊόντων τους και αναζήτηση νέων καναλιών επικοινωνίας, πέραν του παραδοσιακού ιατρείου.
Το Φαρμακείο έχει τη Δυναμική να εξελιχθεί σε έναν Στρατηγικό Συνεργάτη τους;
Παράγοντας “κλειδί” για την επιτυχία μίας θεραπείας είναι η επιμόρφωση του ασθενή στην πάθηση και στην θεραπεία του.
Ιδιαίτερα στις χρόνιες παθήσεις το στοίχημα της συμμόρφωσης του ασθενή με τις γνωστές συνέπειες για την υγεία και την οικονομία του συστήματος υγείας, η επιμόρφωση του ασθενή είναι πρωταρχική.
Πόσοι όμως φαρμακοποιοί και βοηθοί φαρμακείου που εκτελούν συνταγή ασχολούνται με αυτό το κεφάλαιο;
Πόσοι από αυτούς είναι πραγματικοί γνώστες των παθολογιών, των δράσεων των φαρμάκων, των αλληλεπιδράσεων τους και των ανεπιθύμητων ενεργειών τους;
Οι περισσότεροι θα μας πουν ότι ενδιαφέρονται για αυτή τη γνώση αλλά δεν έχουν χρόνο!
Και αυτό είναι μία πραγματικότητα, όσο αντιφατική και αν είναι με τις ανάγκες των ασθενών σήμερα και τις ανάγκες της εξέλιξης του φαρμακείου σε ένα κατάστημα υγείας, όπου η ενεργός εκτέλεση της συνταγής και η συμβουλή υγείας είναι πρωταρχικές.
Σύμφωνα με έρευνα της Ελληνικής Φαρμακευτικής Εταιρίας (Μάρτιος ’16), το 86% των φαρμακοποιών (πολυπληθέστερη επιλογή) επιλέγουν την εκπαίδευση στο αντικείμενο “Διάθεση Φαρμάκων σε ασθενείς”, ενώ σε ποσοστό 99% δηλώνει ότι χρειάζεται “ενίσχυση των γνώσεων”.
Ποιος μπορεί να βοηθήσει τον φαρμακοποιό και την ομάδα του να πάρουν μία εκπαίδευση σύντομη και πρακτική, έτσι ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες των ασθενών;
Πολλοί είναι οι αρμόδιοι φορείς στην αγορά που μπορούν να συνεισφέρουν στην επιμόρφωση και την αναβάθμιση των επαγγελματικών δεξιοτήτων των φαρμακοποιών, με στόχο την προσφορά καλύτερων υπηρεσιών υγείας, ανάμεσά τους και οι φαρμακευτικές εταιρείες.
Τι ζητάει ο Φαρμακοποιός και η Ομάδα του;
Απλά και πρακτικά εκπαιδευτικά εργαλεία!
Οι φαρμακευτικές εταιρείες λοιπόν οφείλουν να συσφίξουν περισσότερο τις σχέσεις τους με τους φαρμακοποιούς, διότι δεν είναι απλά εκτελεστές των συνταγών φαρμάκων.
Πρέπει να γίνουν ενεργοί εκτελεστές, προσφέροντας στον ασθενή την απαραίτητη πληροφόρηση και συμβουλή, ακούγοντας ενεργά τις ανάγκες και τις επιφυλάξεις του.
Η θεραπευτική επιμόρφωση του ασθενή μπαίνει σε ένα νέο πεδίο εκπαιδευτικών εργαλείων για τον φαρμακοποιό και την ομάδα του.
Ποιες είναι οι Προκλήσεις για τις Φαρμακευτικές Εταιρείες σήμερα;
Αρχικά, οι περισσότερες δεν έχουν το Know How της κατάλληλης προσέγγισης και επικοινωνίας με τον φαρμακοποιό.
Συνήθως δεν έχουν καθόλου ή έχουν περιορισμένα δίκτυα επιστημονικών συνεργατών και πωλήσεων εξειδικευμένα στο φαρμακείο.
Τέλος, δεν είναι σε θέση να επικοινωνήσουν τα φάρμακα τους απευθείας στον καταναλωτή και να δημιουργήσουν ζήτηση στο φαρμακείο.
Τι όμως έχουν υπέρ τους; Τη γνώση των παθολογιών και των φαρμάκων τους!
Πιστεύουμε ότι η μετάδοση αυτής της γνώσης αποτελεί τη πρόκληση “κλειδί” για το επιχειρηματικό τους άνοιγμα στο φαρμακείο.
Οι Νέες Τεχνολογίες μπορούν εδώ να δώσουν Λύσεις;
Η παραδοσιακή μέχρι τώρα εκπαίδευση που γίνεται με συνέδρια και σεμινάρια, πολλές φορές δεν έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Είτε γιατί δεν μπορεί να καλύψει γεωγραφικά την Ελλάδα, είτε γιατί δεν έχει πάντοτε την αναμενόμενη συμμετοχή από μέρους των φαρμακοποιών.
Κυρίως, στερείται της απαραίτητης αξιολόγησης των κεκτημένων γνώσεων ώστε να γίνουν εφαρμόσιμες στην καθημερινή πρακτική του φαρμακείου.
Αντίθετα η δυνατότητα εκπαίδευσης μέσω e-learning που γίνεται εξ αποστάσεως, έχει το πλεονέκτημα όχι μόνο να προσφέρει την άνεση του χρόνου που επιθυμεί ο εκπαιδευόμενος, αλλά και των τεστ αυτοαξιολόγησης που θα ολοκληρώσουν την εκπαίδευση και θα την κάνουν πράξη.
Αν λοιπόν οι εταιρείες επιθυμούν να προσεγγίσουν τον φαρμακοποιό και την ομάδα του, θα πρέπει να επικεντρωθούν στην εκπαίδευση πάνω στις παθολογίες και τις αντίστοιχες θεραπευτικές τους κατηγορίες, με απώτερο όφελος γι’ αυτές την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας και εμπιστοσύνης στο brand τους.
Και αν, προς αυτή την κατεύθυνση, αναζητήσουν εξωτερικό συνεργάτη, θα πρέπει να εξασφαλίσουν ότι διαθέτει τα κοινά, τα μέσα επικοινωνίας, τα εκπαιδευτικά εργαλεία, το περιεχόμενο και κυρίως την εξειδίκευση στην εκπαίδευση των φαρμακοποιών.
(Ξένη Δημοσίευση)